Voor spoed bel direct: 053 4762122 #2

Zwanger, en nu?

Je bent zwanger, gefeliciteerd! Je kunt je telefonisch of via het inschrijfformulier aanmelden bij onze praktijk. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op. Je hebt hiervoor geen verwijzing nodig van je huisarts.

Tijdens de controles gedurende de gehele zwangerschap nemen wij ruim de tijd om te beoordelen hoe het gaat met jou en je zwangerschap. Wij zullen je informatie geven over uiteenlopende onderwerpen en natuurlijk is er ruimte voor het stellen van vragen. Tijdens deze controles ga je ons allemaal leren kennen zodat er tijdens de bevalling een vertrouwd gezicht bij je is.

Je gaat een bijzondere tijd tegemoet

Je wordt bij aanmelding uitgenodigd voor het intake gesprek. Tijdens deze afspraak nemen we uitgebreid de tijd om alles met je door te spreken.  Je krijgt informatie over de gang van zaken tijdens het spreekuur, we nemen je medische achtergrond door en zullen bijzonderheden bespreken. Ook kun je natuurlijk vragen stellen. Neem tijdens deze intake je identiteitsbewijs mee.

Bij iedere zwangere zal de verloskundige bloed laten afnemen. Deze wordt digitaal aangevraagd. Voor het bloedprikken moet je een afspraak maken bij een Medlon prikpost. Het laboratorium onderzoekt het bloed op drie infectieziekten: hepatitis B, syfilis en hiv. Het laboratorium bepaalt ook de bloedgroepen ABO, Rhesus D, Rhesus c en onderzoekt of je antistoffen tegen bloedgroepen hebt.

De verloskundige stelt vragen om een beeld te vormen van jouw gezondheid en die van je partner, de gezondheid van jullie families en je wensen omtrent de zwangerschap. Naar aanleiding daarvan zullen wij samen een zorgplan opstellen.

Verder zullen we je ook tips en adviezen geven over voeding in de zwangerschap en vertellen welke dingen je moet regelen en aanvragen. Tijdens deze intake krijg je ook informatie over mogelijkheden voor prenatale screening.

Veelgestelde vragen

Wat is de 22 weken prik?

22 Weken prik

Kinkhoest komt weer regelmatig voor en iedereen kan het krijgen. Echter, pasgeborenen zijn de meest kwetsbare groep. Niet gevaccineerde baby’s kunnen ernstige kinkhoest krijgen, waarvoor ziekenhuisopname nodig is. Ze kunnen erg benauwd worden en er kunnen ernstige complicaties optreden. Door jezelf als zwangere te beschermen tegen kinkhoest, bescherm je ook je baby vanaf de eerste dag. Dit kan vanaf 22 weken zwangerschap, vandaar de naam 22 weken prik. Tevens kan je anderen ook niet besmetten.

Het vaccin dat je krijgt is de DKT-prik. Het beschermt niet alleen tegen kinkhoest, maar ook tegen tetanus en difterie. Er is geen los vaccin tegen kinkhoest.

Een bijkomend voordeel is, dat de baby pas bij 3 maanden zijn eerste vaccinatie nodig heeft, in plaats van bij 2 maanden. De baby heeft 1 prik minder nodig als jij je als zwangere laat vaccineren.

Meer informatie kun je lezen op www.22wekenprik.nl

Tijdens je afspraak op de praktijk rond 15 weken, ontvang je van ons een folder met meer informatie. Naast de kinkhoest vaccinatie kom je als zwangere ook in aanmerking voor de griepvaccinatie. Ook hiervoor ontvang je rond 15 weken een folder met meer informatie.

Wat is Rhesus bloedgroep?

Rhesus bloedgroep tijdens de zwangerschap

Rond 12 weken zwangerschap vragen we je om bloedonderzoek te laten doen. Er wordt onder andere gekeken naar je bloedgroep. Daarbij worden de volgende bepalingen gedaan:

• Bloedgroep A, B, AB of 0
  • Rhesus c
  • Rhesus D
  • Bloedgroepantistoffen

Rhesus c en Rhesus D

Bij de meeste vrouwen is de Rhesus c en Rhesus D positief. In dat geval is verder onderzoek niet nodig. Ben je echter Rhesus c of Rhesus D negatief, dan krijg je vervolgonderzoek in de 27ste week van je zwangerschap. Het zit zo: Tijdens je zwangerschap of bij de bevalling kan een beetje bloed van de baby zich mengen met het bloed van de moeder. In sommige gevallen gaat de moeder dan antistoffen aanmaken tegen het bloed van de baby. Daardoor kan het bloed van de baby afgebroken worden en ontstaat er bloedarmoede. Dit heet ook wel Rhesusziekte. Door de afbraak van rode bloedcellen kan geelzucht bij de baby ontstaan.

In de 27ste week vragen we je om vervolgonderzoek te laten doen.

Bij Rhesus c negatieve vrouwen wordt gekeken of er antistoffen worden aangetoond. De kans hierop is klein. Er is ook geen behandeling, maar jij en je baby worden goed in de gaten gehouden.

Bij Rhesus D negatieve vrouwen, wordt er in de 27ste week gekeken naar de Rhesus D factor van de baby. Dit noemen we de foetale Rhesus D (FRhD). Is deze net als bij de moeder negatief, dan is er geen risico op Rhesusziekte. Is de Rhesus D van de baby positief, dan wordt er door middel van medicatie voorkomen dat de moeder antistoffen gaat aanmaken. Zij krijgt dan bij 30 weken en na de bevalling een anti-D prik.

Bloedgroepantistoffen

Wanneer je in contact komt met bloed van een persoon met een andere bloedgroep, bijvoorbeeld door een bloedtransfusie of zwangerschap, kan de moeder antistoffen aanmaken tegen het bloed van de baby. Daardoor kan het bloed van de baby afbreken en kan de baby bloedarmoede krijgen.

Aangetoonde antistoffen komen niet vaak voor. Mocht dit bij jou worden aangetoond, dan wordt vervolgonderzoek gedaan. Er zijn bijvoorbeeld veel antistoffen die de placenta (moederkoek) niet kunnen passeren en dus ook geen kwaad kunnen. Mochten er antistoffen worden aangetoond die het bloed van de baby wel kunnen afbreken, dan moet je regelmatig bloedonderzoek laten doen en word je goed in de gaten gehouden. Soms zijn extra controles nodig en neemt de gynaecoloog de zorg over.

Wel of geen zwangerschapscursus?

Tijdens de zwangerschap en in de aanloop naar de bevalling worden er verschillende cursussen aangeboden. We raden het aan om een cursus te volgen om je voor te bereiden op je bevalling. Cursussen zijn leuk en leerzaam en geven je de kans om ervaringen uit te wisselen met andere zwangeren. Er is volop keuze en wisselend aanbod. Kies je bijvoorbeeld voor gym of yoga? Voor individueel of in een groep? Kies vooral een cursus die bij je past. Er zijn fysieke en online cursussen. Op onze praktijk liggen folders die je mee mag nemen.